dvd-took-over-the-marketDVDens innmarsj faset sakte, men sikkert, ut VHS på både kjøpe- og leiemarkedet.

Med sin mye større lagringsplass, kombinert med bedre lyd- og bildekvalitet, og i tillegg det faktum at den tok mindre plass i hylla, gjorde DVD til et mye mer aktivt format. På bare få år på starten av 2000-tallet mer enn tidoblet salget av DVD – først og fremst fordi den gode lagringsplassen ga så mye bedre bilde og lyd. At DVDen etterhvert også kunne brukes til hjemmefilmer økte salget ytterligere.

Salg og leie av DVD sørget også lenge for å holde liv i videobutikkene. VHSene forsvant sakte ut av videobutikken, men ble erstattet av den mye smidigere DVDen. Inntil for få år siden var det ikke uvanlig at hver eneste norsk by eller tettsted hadde sine to-tre videobutikker, med trofast og filminteressert kundekrets – hvor kundene både kunne leie film, kjøpe nye DVDer og gjerne være heldige med billigsalg av de brukte DVDer som tidligere hadde vært utleiefilmer.

Onlinesalget av film økte drastisk med DVDen, og mange bransjer adopterte DVD-salg som en del av sine tjenester. Mange nettbutikken blomstret ved hjelp av DVD-salg, og så måtte man som kunde passe på å kjøpe DVD med rett sone. Mange butikker som tidligere hadde solgt annen underholdning, eksempelvis musikk eller bøker, begynte også å selge film på DVDer.

I matvare- og billigbutikker kan man også alltid finne en hylle eller to med filmer, og etter at Norges største videobutikk-kjede gikk konkurs i 2013, ble det et tydelig signal på at det er blant matvarehyllene, eller på internett, at man heretter må kjøpe filmer og TV-serier. Selvfølgelig kan også finne filmer hos sin lokale musikkbutikk, om man er så heldig å ha en, men også den bransjen står for fall, og dermed kan man tenke seg at handelen i framtiden vil foregå via nett.